perjantai 4. huhtikuuta 2014

Kokeilevasta soppakeittiöstä päivää..

Olen tämän ainoan vapaapäiväni tällä viikolla pyhittänyt ruoanlaitolle. Koska olen suht kyllästynyt syömään lounaaksi aina salaattia (mulla on 1,5h päästä syömisestä aivan tajuton nälkä) ja olen taas huomannut, että soppaa syödessäni nälkä pysyy pidempään poissa niin päätin tehdä keittoja pakastimen täyteen. (koittakaahan lukea äskeinen lause ilman että hengitätte ollenkaan ettekä vedä keuhkoja täyteen ilmaa ennen lukemista, oli meinaan aika vaikeaa) :D

Koska olen äärettömän huono päättämään yhtään mitään en osannut päättä millaista keittoa teen. Tämän takia ostin useita raaka-aineita ja pienellä jännityksellä aloin kokkaamaan, mitäköhän mä saan aikaiseksi?? :-) Yhden keiton tiesin mitä siihen haluan, nimittäin linssi-tomaattikeitto ja siihen mukaan paprikaa ja porkkanaa (mutta koska nuukuuksissani olin raaskinut ostaa vain 4 porkkanaa ei linssikeitto saanut seurakseen porkkanaa vaan kesäkurpitsaa. En kuullut valitusta sopan suunnalta joten kai hän oli suht tyytyväinen päätökseeni. Ja just kun sain sanottua etten osaa päättää mitään niin heti tuli näin suuri päätös tehtyä, ai hurja!!) 

Koska tää oli kokeileva soppakeittiö niin kokeilkaas lukea äskeisen kappaleen suluissa oleva teksti ilman että hengitätte, mä en uskaltanut..

No, yks keitto siis valmis, tuotos näytti tälläiseltä :D



Seuraavaks tuli parsakaali-kukkakaali-porkkanakeittoa joka sai seurakseen uutta tuttavuuttani kookosöljyä (se olikin muuten aivan alakerran keksintö, mähän olisin voinut syödä lusikalla vaikka koko purkin kerrallaan, pelottavaa!!!) Makuyhdistelmä ihan yes, ehkä teen joskus toistekkin :-) Hän näytti tältä.. Väri ei tosiaan kaunein mutta ehkä näin ennen pääsiäistä menettelee :D



Sitten piti saada vähän kauniimpaa väritystä ja kolmas keitto oli pookkana-palsternakka-kukkakaalikeitto. Tää olis ollut mun lemppari ellen olisi innostunut niin suolasta. Tää olis mainioo krapularuokaa, sopivan suolasta ja ei tarvi ponnistella nielemisen kanssa. Menis myös maaten pillillä imien.. Tässä kuva hänestä.. 



Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä Hän josta tuli suosikkini ja ehtottomasti teen uudestaankin. Harmi, että tuli niin vähäsen mutta kuten sanoin iski se nuukuus jossain vaiheessa :D
Hän oli kukkakaali-kesäkurpitsa-paprika-tomaattikeitto. NAM!!!
Sanokaahan käsipäivää tälle tuttavuudelle :D





Siinä he nyt olivat, yhteiskuvaankin pääsivät (eivät sentään ottaneet selfietä, mä kuvasin noi, voin paljastaa teille sen) 
Yhteiskuva tässä.. 


Oho, olikin jo purkitettuna, haittaaks se??


Sellaisia keittoja tällä kertaa. Ja koska oli siis kokeilevasta soppakeittiöstä kyse niin annan pari vinkkiä teille miten kannattaa varautua aloittaessaan tälläisen hillittömän urakan vääntämisen :D

1. Osta kaikenmaailman vihanneksia kaupasta ja päätä vasta kotona minkälaisia kompinaatiota teet, huomattavasti jännempää. Toinen vaihtoehto olis että pilkkoisit kaiken valmiiks ja sitten silmät kiinni laittaisit kattilaan eri tuottaita ja vasta soseuttamisen jälkeen maistelisit mitä tulikaan tehtyä. Toimisi myös kivana arvauskilpailuna. 

2. Omista tarpeeksi monta kattilaa jossa tehdä keitot samaan aikaan, jos teet vaan yhdessä et todennäköisesti saa kuin yhden keiton aikaiseksi. Tuskin jaksat tiskata montaa kertaa samaa kattilaa saadaksesi taas uutta keittoa tulelle.

3.Alkaessasi kokkaamaan tarkista, että sulla on päälläsi jotain valkoista. Sitten tulee hyvä mieli kun tajuaa riisua sen jotain valkoista olevan pois päältään. Ja kun olet riisunut unohda koko ajatus valkoisesta ja jätä päällesi valkoinen t-paitasi. Tämä on ehdottoman tärkeää varsinkin tehdessä tomaattikeittoa tai porkkanakeittoa, jotensakin takaa keiton onnistumisen. 
Ja tietty kun soseutat sen keiton niin muista rintamasuunta keittoon päin, se valkoinen t-paita siis edelleen päällä. Voin taata, että sait paidastasi kauniin pilkullisen joka EI lähde pesussa pois.

4. Kokeile erilaisia makuja rohkeasti. Mutta älä kokeile suolaa tarpeettoman paljon koska todennäköisesti aikuisena ihmisenä (jotensakin uskoisin lukijoiden olevan aikuisia, korjatkaa jos olen väärässä) tiedät jo että liika suola ei ole hyvästä. Siis se ei maistu hyvälle ja sen korjaamiseen saattaa mennä uskomattoman paljon sokeria. Mutta mä en siis laittanut sokeria vaan nautin keittoni hiukan suolaisena, meneepä paremmin se 3 litraa vettäkin alas. :D

5. Kun syöt keittoasi (työkavereidesi ihmetellessä vieressä MITÄ herkkua sulla NYT taas on eväänä) niin laita sekaan jotain prodea kuten jauhelihaa, kanaa, raejuustoa tms. Tai jos olet ruokarajoitteinen kuten minä niin unohda se raejuusto ja älä ainakaan rahkaa sinne laita. Vaikka ehkä antaisikin kivan maun :D

PS. Jos jotakin jäi mietityttämään ruoka-aineeni niin voin paljastaa että kaikki oli minulle sallituja. Nyt ei ole rajoitteita kasviksille ja linssiäkin saan syödä. Mä kun nääs olen nyt rajoitteinen ilman rajoja Mutta missään ei ollut jauhoa eikä maitotuotteita!!:D 

Nyt sitten van kaikki soppailemaan ja naattimaan tuotoksistanne!! :D



2 kommenttia: